Opieka nad osobami starszymi – Wsparcie w trudnych chwilach

Opieka nad osobami starszymi lub przewlekle chorymi wymaga od Opiekunki wiele cierpliwości i odporności psychicznej. W codziennej pracy w opiece zdarzają się sytuacje, w których Opiekun potrzebuje wsparcia – często najlepszym rozwiązaniem jest rozmowa z wykwalifikowaną osobą z doświadczeniem.

Codzienna opieka seniora a stres Opiekunów

katarzyna-nowak-aterima-med-2Praca Opiekunki osób starszych w obcym kraju może powodować stres, zmęczenie i poczucie bezradności. Na samopoczucie mogą także negatywnie wpływać trudne sytuacje występujące podczas codziennej opieki nad osobami starszymi, np. pogarszający się stan zdrowia podopiecznego lub zaburzenia zachowania spowodowane chorobą przewlekłą, np. demencją lub chorobą Alzheimera. Rozłąka z bliskimi i tęsknota za krajem pogłębiają uczucie osamotnienia, co źle wpływa na kondycję psychiczną Opiekunów.

Poważne skutki stresu

Opieka nad osobami starszymi często jest dużym obciążeniem dla Opiekunek, którego konsekwencją może być tzw. zespół stresu Opiekuna lub wypalenie zawodowe.

Najczęstszym powodem wypalenia u Opiekunek osób starszych jest stres i wymagające odpowiedzialności obowiązki. Objawami wypalenia jest pogłębiające się zmęczenie fizyczne i psychiczne Opiekuna, mniejsze zaangażowanie w pracy, spadek satysfakcji z zawodu, dystansowanie się, ogólna niechęć do wykonywanych czynności oraz spadek poczucia własnej wartości i posiadanych kompetencji.

Wypalenie zawodowe to skrajny przypadek zespołu stresu Opiekuna. Zespół stresu wiąże się ze stanem fizycznego i psychicznego wyczerpania, który pojawia się u osób długotrwale zajmujących się opieką nad osobami starszymi i chorymi.

Objawy zespołu stresu u Opiekunów to m.in.:

  • poczucie lęku, bezsilności, osamotnienia,
  • apatia,
  • chroniczny stres,
  • wyczerpanie fizyczne,
  • nerwowość, drażliwość, złość, irytacja,
  • bezsenność,
  • problemy z koncentracją.

Jak radzić sobie wypaleniem lub zespołem stresu Opiekunów? Szczera rozmowa, troska i wsparcie mogą znacznie poprawić kondycję psychiczną pracowników zajmujących się seniorami. Opiekunowie często nie zdają sobie sprawy z faktu, że potrzebują pomocy lub też nie wiedzą, gdzie jej szukać. Zadbanie o regenerację sił psychicznych i fizycznych Opiekuna jest jednym z podstawowych warunków efektywnej opieki.

Dyżury telefoniczne „Wsparcie w trudnych chwilach”

W ATERIMA MED na każdym kroku staramy się doceniać i ułatwiać pracę wszystkich naszych pracowników. Wierzymy, że wsparciem i opieką powinni być objęci nie tylko podopieczni, ale także ich Opiekunowie. Po przeprowadzonym badaniu satysfakcji na temat współpracy z ATERIMA MED, specjalnie z myślą o naszych Opiekunach wprowadziliśmy cykliczne dyżury telefoniczne pod nazwą „Wsparcie w trudnych chwilach”.

W każdy drugi i czwarty czwartek miesiąca na telefony naszych pracowników czeka Katarzyna Nowak-Ledniowska – nasz ekspert z wieloletnim doświadczeniem w pracy z seniorami, ich rodzinami i Opiekunami. Od 2009 roku jest związana z opieką paliatywno-hospicyjną w obszarze pracy terapeutycznej z pacjentami przewlekle chorymi i ich rodzinami. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Psychoonkologicznego.

Rozmowa kluczem do rozwiązania problemu

Pani Katarzyna chętnie porozmawia i udzieli rady na temat trudnych sytuacji podczas pracy za granicą, pomoże w zdefiniowaniu potrzeb Opiekunów osób starszych. Rozmowa telefoniczna nie zastąpi kontaktu na żywo, jednak taka forma wsparcia pozwala na opisanie skrywanych myśli i emocji Opiekuna, a także umożliwia wspólne znalezienie najlepszego rozwiązania problemu. Podczas dyżurów telefonicznych nasz ekspert udziela porad związanych z:

  • radzeniem sobie z różnymi rodzajami stresujących sytuacji w codziennej opiece,
  • prawidłową komunikacją z podopiecznym i jego rodziną,
  • radzeniem sobie z odchodzeniem i śmiercią seniora,
  • zaburzeniami nastroju podopiecznego chorego na demencję lub chorobę Alzheimera,
  • interpretowaniem zachowania chorego i rozpoznawania jego potrzeb.

Masz problem, potrzebujesz wsparcia? Zadzwoń!

Dyżury telefoniczne eksperta dla pracowników ATERIMA MED odbywają się w każdy drugi i czwarty czwartek miesiąca w godzinach 16:00 – 20:00.

Wszystkie niezbędne informacje na temat dyżurów są dostępne u Koordynatorów ATERIMA MED, w naszym magazynie dla Opiekunów „Unter uns” oraz na platformie Akademii Opiekunek.

Dołącz do najlepiej zaopiekowanych Opiekunów!

Aktualne oferty pracy w Niemczech w ATERIMA MED dla Opiekunek osób starszych dostępne są na naszej stronie internetowej.

Dodaj komentarz

Na podany adres e-mail zostanie wysłany link potwierdzający dodanie komentarza. Adres e‑mail nie będzie prezentowany na stronie.